Pengerusinya, Abdul Halim Mohamed berkata, kekurangan bekalan minyak masak berlaku sejak permulaan Ramadan dan setiap keluarga hanya dibenarkan membeli satu paket minyak dari pasaraya.

Menurutnya, senario itu merisaukan golongan peniaga terutama penjaja kecil. “Pihak kami turut mengenal pasti bekalan ikan agak berkurangan di sekitar Parlimen ini sejak bermulanya Ramadan yang dipercayai berikutan musim  tengkujuh.

"Bagaimanapun, permintaan ikan dalam kawasan Parlimen Parit Buntar sangat meluas terutamanya musim perayaan dan saya berharap ia dapat ditangani dengan segera,” katanya pada majlis berbuka bersama Skuad Pengguna  anjuran Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (PPDNKK) Cawangan Kerian.

Hadir sama, Ketua PPDNKK cawangan Kerian, Abdul Rahman Yang Mohd Yusof dan Penyelaras Dun Titi Serong, Abu Bakar Md Ali. Ditanya mengenai situasi barangan kawalan lain seperti daging lembu, ayam dan santan kelapa,  bdul Halim menjelaskan bekalan stok serta harga kesemua item itu masih terkawal.

Menurutnya, pihaknya turut mendapati bekalan sayur-sayuran segar juga tidak berdepan dengan sebarang masalah walaupun peniaga dikejutkan dengan harga bawang putih yang melambung baru-baru ini.

“Kami difahamkan masalah kenaikan mendadak harga bawang putih disebabkan berlaku banjir di negara pengeluar, China.

“Bagaimanapun, pihak kami yakin PPDNKK cawangan Kerian mempunyai langkah proaktif untuk memastikan kesemua barangan keperluan dan kawalan menjelang perayaan mencukupi sekali gus mengelakkan sebarang usaha  manipulasi harga,” katanya. Sementara itu, Abdul Rahman menjelaskan PPDNKK cawangan Kerian masih tidak menerima sebarang aduan yang melibatkan bekalan stok minyak masak dan ikan berkurangan di daerah itu sehingga kini.

Bagaimanapun, pihaknya akan meningkatkan pemantauan terhadap kedua-dua barangan itu bagi memastikan penduduk Kerian tidak ketandusan bekalan menjelang perayaan Hari Raya Aidilfitri.

“Pihak kami juga masih belum menerima sebarang aduan mengenai kenaikan harga barang tertentu selain mengenal pasti stok bekalan barang keperluan untuk perayaan mencukupi.

“Berdasarkan harga yang diletakkan terhadap 13 barang kawalan yang ditetapkan Skim Kawalan Harga dilancarkan kerajaan baru-baru ini, PPDNKK bersedia melakukan pemantauan menyeluruh termasuk di kawasan pedalaman.

“Pada  masa sama, saya ingin menasihatkan pengguna supaya bijak membuat perbandingan harga dan memilih premis yang menawarkan harga lebih rendah bagi memastikan usaha memanipulasi harga barang dapat dibanteras,”  katanya.